Надихаюча музика: один день із життя музичного педагога

Музика володіє надзвичайною силою, що пробуджує в людей самі різні почуття. Вона сприяє гармонійному розвитку і це підтверджено науково. Дослідники виявили, що у всіх дітей з народження є добре почуття ритму та тонкий музичний слух. Їх необхідно розвивати, щоб вони не згасли упродовж подальших років.

«Всеосвіта» відвідала дитячий клуб “Тото”, де познайомилась з Дмитром Каташинським, Юлією Лисенко, Валерією Погорецькою. Вони керують цим закладом, відкриваючи для дітей новий чудовий світ музики. Ми навіть не сподівались, що зможемо долучитись до уроку та побачити, як працює Дмитро, амбітний та харизматичний вчитель.

Вже з порогу дитячого клубу не можливо не помітити, з якою відповідальністю підійшли до облаштування його інтер’єру. Було використано всі рекомендації Нової української школи — різнокольорові шафи, сучасні меблі, килими, акваріум. Діти можуть грати в розвивальні ігри, лепбуки. Майже всі стіни прикрашені творчими роботами.

Вправи постійно змінюються — спочатку діти можуть бігати навколо вчителя, показуючи як рухаються тварини. Далі вони грають на музичних інструментах, намагаються відтворити різні звуки.

Дмитре, поділиться, як відбуваються ваші музичні заняття?

Все почалось з того, що мені особисто не подобалось викладання музики у закладах освіти. Стандартний підхід я вважаю пережитком минулого. Тому я достатньо довго вивчав досвід колег, шукав інформацію в інтернеті, придумував власні ідеї. Процес впровадження нестандартних рішень мене дуже захопив.

В якості прикладу можу навести вправу “Шумова казка”. Діти переносяться в розповідь, де елементами служать інструменти. Маракас — це вітер, клавеси передають як дятлик стучить по дереву тощо. Обов’язково присутня рухова активність. Після занять діти діляться враженнями, розповідають, що взнали щось нове.

Як ви почали удосконалювати свої заняття?

Мені не відразу вдалось прийти до цього. Одного разу я усвідомив, що звичайні уроки вже не мають такої ефективності. Ми з дітьми були окремо. Тому тепер я стараюсь робити заняття різноманітніше. Активність, ігри, сценки, причому на систематичній основі допомагають дітям навчатися.

Також я використовую ІКТ-технології — це програмний засіб, створений завдяки найкращим зразкам сучасних пісень та ігор.

З якими музичними інструментами ви працюєте на заняттях?

Ось ці дерев’яні палички — це клавеси. Вони мають дзвінке звучання. Спочатку я навіть не знав, що вони можуть бути цікавими, аж поки не побачив, що дітям вони дуже подобаються. В процесі гри розвивається моторика, уява, ритм.

Наступний наш інструмент — це круговий ксилофон. Також ми граємо барабанчиками, свищиками. Я хотів би також мати ханг чи дзвіночки.

Поки заняття триває, пані Юлія провела нам екскурсію, розповіла, які дидактичні матеріали використовуються в процесі навчання. Нашу увагу одразу привернув Advent-календар.

Юлія: спочатку це була виключно новорічна розробка. Протягом грудня можна виконувати певні завдання, дістаючи їх з конвертів. Але ми вирішили, що це спрацює й для кожного місяця, тому почали придумувати більше цікавих активностей. Наприклад, сьогодні дитина відповідальна за порядок у своїй певній зоні. Завтра ми можемо вивчити вірш, пограти в гру, визначити, хто весь день буде допомагати викладачу.

Також ми намагаємося використовувати доступний нам простір — не лише стіни та столи. Навіть стелі прикрашаємо творчими роботами.

Ми щасливі мати велику команду, що допомагає втілювати ідеї. Перше завдання полягає в особистому розвитку педагогів. Це вже приносить нам задоволення, а найкраща наша нагорода — позитивна реакція дітей.

Пане Дмитре й пані Юлія, чи можете ви дати своїм колегам практичні поради?

Дмитро: Вчитель завжди має працювати над самовдосконаленням, розвиватись у різних сферах.

Юлія: цікавтесь своєю справою. Ми з Дмитром та іншими колегами віримо, що педагог — не лише про освіту. Це поклик. Тому треба рухатись уперед, тоді у вас буде майбутнє.

03.01.2019